Travels

MONTENEGRO

טסתי לאחד מהיעדים היפים ביותר שהייתי בהם לאחרונה! אם אתם אוהבים טבע ולא רוצים לשלם ביוקר- היעד הזה לגמרי בשבילכם! ברוכים הבאים למונטנגרו! 

רגע לפני שמתחילים: 

מטבע- המטבע המקומי הוא יורו. 

טיסה– נכון להיום, מומלץ מאוד להזמין טיסה עם אחת מחברות התעופה הישראליות ודרך האתר הרישמי של חבר התעופה ולא דרך צד שלישי (skyscanner). אנחננו הזמנו את הטיסה שלנו הפעם עם חברת התעופה הישראלית ישראייר. טיסה ישירה מתל אביב לטיווט נמשכה 2.5 שעות בלבד!

אינטרנט- עשיתי כמו תמיד Esim עם Multitravel. אין צורך להכניס סים חיצוני ניתן לעשות את זה מראש בארץ, המחירים זולים מאוד ויש תמיכה בעברית. בנוסף למחירים הזולים יש גם קוד הנחה של 10%: Nitzan10

קישור להזמנה: 

https://shop.multi-travel.com/?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw6uWyBhD1ARIsAIMcADrxjstO7Zje6V0Wq9SnTv0K36-21Nd1fxD4jVef92bE4SOE0thuMdUaAkDLEALw_wcB

התניידות- אנחנו בחרנו להתנייד ברכב (הדרך הקלה ביותר להתנייד בה במונטנגרו). שימו לב שהרבה מהכבישים אינם סלולים ויש הרבה בורות בכבישים. אנחנו הזמנו רכב מראש דרך האתר של אופרן, היה לנו שירות לקוחות בעברית לאורך כל הדרך והיינו מרוצות מאוד. להשכרת רכב עליכם להביא:
– רישיון ישראלי (פלסטיק בתוקף ולא רישיון זמני).
– רישיון בינלאומי (לא כולם מבקשים, אבל אל תסתכנו תמיד טוב שיש) .
– כרטיס אשראי בין לאומי (בלי זה לא מקבלים רכב). 
מבחינת אפליקציות ניווטים- אנחנו התניידנו עם גוגל מפות ועם וויז. 

https://ofran.co.il/?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw6uWyBhD1ARIsAIMcADo4gpf-w1OVYY9DyQvVz68CRvmumNZ1GZ_w9ETZc-HWqIPjaXWUCoUaApM1EALw_wcBhttps://ofran.co.il/?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw6uWyBhD1ARIsAIMcADo4gpf-w1OVYY9DyQvVz68CRvmumNZ1GZ_w9ETZc-HWqIPjaXWUCoUaApM1EALw_wcB

לינה– אנחנו בחרנו לישון רק בדירות (טווח המחירים של לילה בדירה בין 120-200 ש״ח בתקופת זמן שאנחנו נסענו. בחרנו דירות שיש בהם WIFI ומטבח מאובזר ומדי ערב בישלנו ארוחות ערב (לא בכל מקום יש מסעדות). 

מזג אוויר- אנחנו טסנו באמצע חודש מאי מזג האוויר היה נעים. רוב הזמן היינו עם בגדים ארוכים, בצפון היה קר יותר (ולבשנו גם מעילים). 

מחירים- מונטנגרו זולה מאוד ביחס לישראל. אזור הצפון הרבה פחות מתוייר ולכן יותר זול. כשמגיעים לבודווה ולקוטור המחירים קצת יותר גבוהים. 

שפה- מבחינת השפה הרבה מהמקומיים לא מדברים אנגלית, במיוחד באזורים הפחות מתויירים והכפריים. השתמשנו הרבה מאוד בגוגל תרגום- ממליצה מאוד שיהיה לכם אינטרנט קבוע ושזה יהיה זמין לכם. 

יום 1: פראסט (Perast)

נחתנו בשדה התעופה בטיוואט, עצרנו לאסוף את הרכב שלנו ויצאנו לכיוון היעד הראשון שלנו- פראסט.עיירה מקסימה ושקטה שמולה יש שני איים ציוריים מפורסמים: האי עם הכנסייה הכחולה ״אי גבירותינו של הסלעים״ ( Our Lady of the Rocks) ואי נוסף סווטי ג׳ורג׳ וג׳וספה שנמצא בבעלות פרטית. 

אנחנו חנינו את הרכב בסמוך לטיילת ולקחנו שייט קצר לסיור רגלי על האי של ״גבירותינו של הסלעים״.  שילמנו 15 יורו לאדם. בדיעבד, הטיול הזה היה מיותר בשלב זה של הטיול, תבינו בהמשך למה! הטיילת של פראסט מהממת ופוטוגנית עם הרבה נקודות צילום מדהימות. היום הראשון היה רגוע וקצר ובעיקר התאוששנו מהטיסה ומהדרך למונטנגרו. 

לינה: בפראסט

יום 2: אגם סלאנו (Slano Jezero) ומנזר אוסטרונג (Ostrog Orthodox Monastery)

פתחנו את הבוקר בנסיעה צפונה. רוב היום הוקדש לנסיעות ולכמה עצירות מיוחדות בדרכנו צפונה. היעד הראשון שלנו להיום הוא אגם סלאנו (Slano Jezero). הדרך צפונה יפייפיה, לאורך כל הדרך תמצאו תצפיות מדהימות הצופות לאגם סלאנו, אגם מלאכותי, עם איים קטנים לאורכו. האגם נוצר במטרה לתפעל את תחנות הכוח המקומיות. 

לאחר שצפינו באגם מלמעלה החלטנו בספונטניות לרדת עד אליו למטה. מלמטה תוכלו לצאת למסלול רגלי של חמש שעות סביב האגם המושלם. 

משם המשכנו בנסיעה אל עבר היעד הבא שלנו-אחד המנזרים המפורסמים באזור- מנזר אוסטרונג (Ostrog Orthodox Monastery). המנזר שוכן בגובה של 900 מטרים מעל פני הים. מדובר על אחד המקומות החשובים בותר לדת הנוצרים והוא מהווה מקום עלייה לרגל למאות אלפי מבקרים מדי שנה. שימו לב שיש עליה עד למנזר והרבה מאוד מדרגות- תכינו את. הרגליים!

המשכנו את היום בניקשיץ (Niksic), העיר השנייה בגודלה במונטנגרו. הגענו היישר לחנות האהובה עלי באירופה- New Yorker שלמען האמת- הייתי בהלם שיש פה בכלל סניף שלהם!! עשינו עצירה של שופינג, הסתבכנו קצת עם מקום חנייה וכשהגענו חזרה לרכב קיבלנו דוח חנייה (של 30 ש״ח). אם קורה לכם משהו דומה, תדעו שאפשר לשלם אותו ממש בקלות בPost Office (או כמו שהם קוראים לו Posta)- יש כמעט בכל מקום.  

סיימנו את היום בעיירה המהממת פלוז׳ין (Pluzine).
לינה: פלוז׳ין

יום 3:  אגם פיבה (Piva Lake), פארק דורמיטור (Durmitor National Park) והאגם השחור (Crno Jezero)

פתחנו את היום באגם פיבה (Piva Lake) המהמם. התחלנו בנסיעה לאחת מהתצפיות היפות ביותר על האגם. בגוגל מפות: Piva Lake viewpoint. יש במקום גם שולחן לפיקניק, אחלה מקום לפתוח בו את הבוקר. 

המשכנו את היום בנסיעה באחד מהכבישים היותר מרשימים במונטנגרו כביש P14 (אינו כביש אגרה והנסיעה בו חופשית). הכביש הוא חלק מפארק דורמיטור והוא מציע מלא נקודות עצירה פוטוגניות ומסלולים מדהימים! 

פארק דורמיטור (Durmitor National Park) הוא אחד מחמשת הפארקים הלאומיים של מונטנגרו ומדובר באחד מהאזורים המרשימים ביותר במדינה. 


מסלול למטיבי לכת: טיפוס על הר בובוטוב קוק ( Bobotov Kuk). 

אלה מספר נקודות עצירה שהן בגדר חובה בביקור שלכם באיזור: 

  1. נקודת תצפית מדהימה. בגוגל: Picturesque viewpoint. 
  2. אגם השטן (Vrazje jezero)- אחד האגמים המפורסמים והיפים באזור. אגם תכלת שמוקף במעין מסגרת טורקיז מדהימה.  הדרך אליו מדהימה גם היא ומלאה בשדות מרעה של המקומיים, פריחה והרים.

משם המשכנו לאגם השחור (Crno Jezero), מחיר הכניסה לשמורת הטבע 5 יורו לאדם. שימו לב שעד לאגם השחור יש הליכה של בערך 10 דק׳ מהחנייה. האגם השחור נמצא לא רחוק מהעיירה ז׳בליאק בתוך יער מדהים. יש מספר אפשרויות למסלולים מסביב לאגם- אנחנו יצאנו למסלול הליכה המתוייר ביותר שמקיף את כל האגם אורכו בערך שעה וחצי. 

אחרי המסלול עצרנו מלארוחת צהריים במסעדה שנמצאת ממש על שפת האגם מסעדת Restoran Crno Jezero. המסעדה מעוצבת מדהים והיא מציעה מקומות ישיבה בפנים וגם בחוץ. יש במקום אווירה נעימה, מוזיקה כיפית, ושירות מצוין. תוכלו ליהנות ממגוון רחב של מנות בשריות וגם מנות צמחוניות, ביניהן גם מנות מסורתיות. המסעדה מקפידה ע חומרי גלם איכותיים שמגיעים מאזור דורמיטור ושמה דגש על הגשת מנות Homemade. 

לינה: ישנו בחווה משפחתית שהייתה במרחק 10 דק׳ מז׳בליאק. אני לא התחברתי בכלל, המקום לא היה מוצלח לטעמי. תנאי השטח שם היו מורכבים, היה קשה מאוד להגיע לשם, לא היו מים חמים במקלחת. 

יום 4: גשר ונהר טארה (Tara Brige) – ראפטינג ואומגה

את הבוקר פתחנו בגשר טארה (Tara Brige) אחד הגשרים היפים והגבוהים באירופה. הגשר בנוי מחמש קשתות ענקיות החוצות את נהר הטארה. בגשר יש אפשרות לעשות מספר אטרקציות אתגריות. יש כאן אומגות באורכים שונים, ניתן לעשות את האומגה בזוג או לבד ולראות את הנוף המדהים של הגשר והנהר שמתחת. אנחנו עשינו את האומגה הצהובה ועלה לנו מחיר של 30 יורו לאדם. שימו לב שהם פתוחים החל מ-9:00 בבוקר. 

בסמוך לאומגה תוכלו לצאת גם לטיול ראפטינג כיפי ומומלץ ביותר. את הטיול סגרה לנו הסוכנת איוונה מהסוכנות Explore DMC Adventure, סוכנות שמתמחה בתיירות במונטנגרו. יצרתי איתה קשר כבר מהארץ והיא סגרה לי את כל האטרקציות באזור הצפון. מעבר לזה היא הייתה זמינה ועזרה לי בכל מיני דברים שהייתי צריכה (כמו תשלום דוח חנייה). היא הייתה זמינה עבורי בווצאפ לפני הטיול ובכל משך הטיול- הייתה ממש אדיבה ושירותית ואני ממליצה עליה בחום. מספר הטלפון של איוונה: 38268666249+

אנחנו בחרנו לעשות ראפטינג של שעתיים, באורך של 14 ק״מ. יש מספר אפשרויות (יש אפשרות לעשות ראפטינג של חצי יום ואפשרות ארוכה של יומיים). קיבלנו ציוד: קסדה, חליפה, נעליים מתאימות וחגורת הצלה ויצאנו לדרך. המחיר החל מ-65 יורו לאדם. אנחנו עשינו דרך חברת North Challenge Montenegro. 
אני ממליצה מאוד להביא איתכם לטיול הזה: מגבת, בגד ים, מגן נגד מים לטלפון , שקית לבגדי הים הרטובים ובגדים להחלפה. 

בטיול ראפטינג עצרנו בכמה עצירות, אחת מהן הייתה מפל Ljutica המדהים! צעדנו כמה דקות עד לתחילתו של המפל ואפילו שתינו ממימיו הצלולים והנקיים. בחזור, חיכה לנו הרכב של החברה של הראפטינג, אסף אותנו והחזיר אותנו לתאאי ההלבשה, אחרי שהחלפנו בגדים והתארגנו, החזירו אותנו לנקודת המפגש ההתחלתית שם השארנו את הרכבים שלנו. 

לינה: ישנו בעיירה Mojkovac, התארחנו גם פה באירוח כפרי משפחתי .

יום 5: ביורגסקה גורה 

פתחנו את הבוקר בפארק ביורגסקה גורה, שילמו 4 יורו כרטיס כניסה לאדם. הגענו מוקדם מאוד, מזג אוויר היה הפכפך והיה ענן ענק שהסתיר לנו את כל הראות, עשינו סיבוב באזור ואחרי 20 דק׳ הענן נעלם לגמרי. אגם ביורגסקה גורה (Biogradsko Jezero) המהמם נמצא ממש בכניסה לפארק, הוא האגם בגדול והמרשים ביותר בפארק. 

מדובר על שמורת טבע מטורפת שהשטח שלה כ-54 קמ״ר וכולל בתוכלו יער ענק וסופר מרשים, בעלי חיים, פרחים ומסלולים פשוט מדהימים! יצאנו לשני מסלולים מושלמי םברחבי הפאר המסלול הראשון קליל ומישורי , ומקיף את האגם הוא יוצא מהצידה הימני של המסעדה הממוקמת על האגם. 

אחרי הטיול בפארק הגענו למסעדת Biogradsko Jezero שממוקמת בפארק, ממש ליד האגם (בכניסה). מסעדה מושלמת, אווירה כיפית ואפילו יש כאן אוכל שמותאם לחיך הישראלי (לצערי לא בכל מסעדה יש אוכל כזה) . מסעדה מעולה לארוחת צהריים אחרי טיול באגם. 

לאחר מכן המשכנו למסלול קצר נוסף, המסלול יוצא בסמוך לחנייה . מצרפת כאן את השלט של תחילת המסלול (עשינו הלוך חזור)- בערך חצי שעה הלוך וחזור. 

והמשכנו ליעד הבא שלנו- קולאשין. בקולאשין החלטנו לעשות טיול באגי מטורף להרים. גם את הטיול הזה סגרנו דרך איוונה הסוכנת. 
לפני שיצאנו לטיול קיבלנו ציוד: מעילים מחממים (היה קפוא) וקסדה ומשקפיים להגן על העיניים. התלווה אלינו מדריך בבאגי נוסף שנסענו אחריו לאורך כל המסלול והוא נתן לנו הסברים על המקומות אליהם הגענו. אורך הטיול כשעתיים (יש אפשרות לטיול ארוך יותר) ומחיר של טיול באגי זוגי 150 יורו לזוג (לכלי שטח). תוכלו להחליף ביניכם בנסיעות בעצירות בדרך.  בטיול באגי נסענו עד לקצה הר מטורף בגובה של יותר מ-2,000 מטרים שצופה על אגם מהמם ועשינו שם תמונות מושלמות. 

לינה: בקולאשין 
סוף סוף אני יכולה להמליץ בלב שלם על דירה:
https://www.booking.com/hotel/me/garfield.he.html?aid=397594


יום 6: מפלים, פודגוריצה והעיירה וירפאזר ואגם סקאדר

יצאנו בבוקר מקולאשין והגענו ליעד הבא- מנזר מורקה. מדובר על אחד מהמנזרים המפורסמים ביותר במונטנגרו. נזירים עדיין חיים בו והם מגדלים בעצמם ירקות ודבש. הכל פסטורלי ומהמם מסביב ואילו עובר בתוך המנזר מעיין. 

ממש בקרבת מקום (מימין לחנות מזכרות ובית הקפה שנמצא בסמוך) למנזר יש ירידה למסלול קצר של עשר דקות הליכה בו תוכלו לרדת עד למפל ולצפות בו ממש מקרוב. השם של המפל: Vodopad Svetigora. הכניסה חופשית ללא עלות. 

המשכנו בנסיעה עד לעיר הבירה פודגוריצה, אחרי סיבוב קצר להתרעננות וקצת קניות המשכנו ליעד הבא שלנו- מפל מדהים Vodopad Nijagara. גם למפל הזה הכניסה חופשית ללא עלות. ניתן לצפות במפל מלמעלה וניתן לרדת עד אליו- מרחק חמש דקות הליכה מהרחק. הגעה קלילה ונוחה (יש אפשרות להגיע למפל דרך המסעדה). 

והגענו ליעד האחרון להיום- עיירה קסומה בשם וירפזר (Virpazar) שנמצאת ממש על אגם סקאדר המושלם. לקראת השקיעה עשינו שייט מושלם באגם סקאדר. אטרקציה שהיא בגדר חובה בביקור שלכם כאן! העיירה מלאה בסוכנים שמוכרים את טיול השייט בכל פינה, תוכלו לסגור מראש או לסגור במקום. אנחנו סגרנו מראש עם הסוכנות: OLD Bridge boat. הם זמינים בווצאפ בטלפון: 38267883695+. 

מדובר על סוכנות קטנה ומשפחתית עם אנשים מקומיים שיעשו לכם חוויה אותנטית וכיפית בסירת עץ מסורתית ומיוחדת. הסוכנות עובדת כבר כמה שנים ומוציאה באופן קבוע טיולים באגם, יש בבעלותם 2 סירות. 

יש כמה אפשרויות לטיול (שכל הסוכנויות מציעות): טיול של שעה, שעתיים וטיולים ארוכים יותר. אנחנו בחרנו בטיול של שעתיים שהיה מושלם ואפשר לחוות בו את האגם בצורה הטובה ביותר. עלות הטיול של שעתיםם 80 יורו לזוג (ועד לחמישה אנשים). הטיול כולל נשנושים ושתייה. במהלך השייט עברנו בנופים מטריפים וראינו מלא סוגים של ציפורים ובעלי חיים אחרים. אגם סקאדר הוא אגם עם מים מתוקים הנחשב לגדול ביותר באזור הבלקן. שני שליש ממנו שייך למונטנגרו ושליש ממנו שייך לאלבניה. הוא מוגדר כשמורת טבע ופארק לאומי בשל המגוון הגדו של בעלי החיים והצמחים בו. באגם יש יותר מ-200 זנים שונים של עופות ומגוון עצום של דגים! 
שימו לב: יש לשם 5 יורו לאדם עבור הכניסה לשמורה. 

בסיום השייט חזרנו לעיירה וירפזר, שממוקמת ממש על האגם (ולכן היא מהווה נקודת יציאה לטיולי השייט). הסתובבנו בעיר העתיקה ופגשנו שם את ליליאן המהממת שהיא יוצרת אומנות מחימר בעבודת יד. היא שיתפה אותנו על תהליך היצירה המרתק. וכמובן שאין כמו לתמוך בעשייה של המקומיים, קנינו ממנה כמה מגנטים מהממים עבודת יד כמובן! 

לינה: בעיירה וירפזר

יום 7: יקב, מערת נטיפים מיוחדת ועיירת החוף בודווה 

פתחנו את הבוקר ביקב מקסים בשם Masanovic שנמצא ממש על אגם סקאדר. היקב ממוקם בעיירה וירפזר. היקב פתוח החל מ-9:00 בבוקר למבקרים. אם תרצו לאכול ולטעום יין יש להזמין מקום יום לפני בטלפון: 38268509541+.
מבחינת אוכל- יתאימו לכם בדיוק את האוכל לפי ההעדפות שלכם והכל יהיה מוכן עבורכם בשעה שקבעתם להגיע. אנחנו הגענו בספונטניות למרכז המבקרים, וטעמנו וקנינו כמה יינות. 

אחרי זה המשכנו עם כמה תצפיות מיוחדות מסביב לאגם סקאדר:
– התצפית הראשונה- בגוגל מפות: Macalov Brijeg.
– התצפית השנייה ואחת היפות במונטנגרו- בגוגל מפות: Pavlova Strana Viewpoint.

בהמשך היום הגענו למערת נטיפים מיוחדת מאוד שנקראת Lipa Cave עלות של 14 יורו כניסה לאדם. המחיר כולל נסיעה ברכבת עד למערה וסיור מודרך של שעה (באנגלית). הסיור יוצא במאי-אוקטובר בחמישה מועדים ביום,  ובחודשים אפריל ונובמבר בשלושה מועדים ביום. בכל שאר החודשים המערה סגורה. מערה סופר מרשימה, מוממלץ מאוד להצטייד בבגדים חמים כי קר מאוד. 

והיעד האחרון להיום- עיירת החוף בודווה (שנמצאת במרחק חצי שעה נסיעה משדה התעופה טיוואט). בבודווה יש עיר עתיקה שמוקפת בחומה והאזור הזה הפך לבילוי המרכזי בעיירה. כשתכנסו לעיר העתיקה תגלו סימטאותציוריות ורחובות מלאים במסעדות וחנויות . שימו לב שהמחירים פה יקרים מאוד כי מדובר על מקום סופר מתוייר. אנחנו לא התרשמנו לטובה מבודווה ולא מצאנו בה יותר מדי עניין. 

הגענו למסעדה שמכינה פסטות Homemade מעולות. הפסטה מוכנה ממש בחלון שקוף מול הלקוחות. טעים מאוד ומומלץ. 

יום 8: תצפית על סווטי סטפן (Sveti Stefan) , ביקור בקוטור ושייט 

פתחנו את הבוקר עם מזג אוויר גשום שקצת שיבש לנו את התכניות, רצינו לבקר בפטרובץ׳ וויתרנו על ביקור שם בגלל מזג האוויר. 

המשכנו לנקודת תצפית מהממת על סווטי סטפן  (Sveti Stefan) אי קטם וציורי ששוכן בסמוך לבודווה. על האי נמצא המלון היקר ביותר במונטנגרו ויש גישה אליו רק למי שלן במלון. בכדי להגיע לנקודת התצפית יש לכוון בגוגל מפות: Sveti Stefan great view.

והגענו ליעד האחרון (והמהמם) בטיול שלנו והשמש העירה לנו פנים! הגענו לקוטור עיירה מהממת עם מרינה קטנה ועיר עתיקה ענקית ומרשימה.

פתחנו את הבילוי שלנו בקוטור בהפלגה חוויתית (אותה הזמנו כבר מהארץ). ההפלגה כוללת הסברים באנגלית ומספר עצירות מיוחדות בדרך. אם תגיעו במזג אוויר טוב תוכלו גם לקפוץ למים ולעשות שנורקל. יש כמה אפשרויות של שייט אנחנו בחרנו בטיול של שלוש שעות. השייט של שלוש שעות עובר בכמה נקודות עצירה: אי ״גבירתנו של הסלעים״ והמערה הכחולה ועוד כמה עצירות שוות. השייט שעשינו ביום הראשון היה דיי מיותר, אפשר לקחת את השייט הזה במקום. 
אנחנו הזמנו את השייט עם חברת Speedboat & Semi- Submarine ושילמנו 150 ש״ח לאדם. 


משם המשכנו לעיר העתיקה המהממת- היא מלאה בסימטאות קסומות ורחובות צרים שיוצרים אווירה מיוחדת. ההמלצה שלי: פשוט תסתובבו בפנים ותלכו לאיבוד- זה מה שאנחנו עשינו והגענו למקומות קסומים! תוכלו ליהנות ממלא חנויות כיפיות ומיוחדות , אנחנו אפילו יצאנו עם כמה רכישות, ואני לא נוהגת לקנות במקומות כאלה מתוירים! מומלץ להגיע אליה בשעות אחר הצהריים והערב בכדי להמנע מהעומסים (יש ספינות שעוגנות בקוטור ובמהלך היום פוקדים את העיירה המון אנשים מהספינות). 

מקווה שאהבתם את הבלוג! 
לעוד תמונות וסרטונים ממונטנגרו ומיעדים נוספים בארץ ובעולם מוזמנים לעקוב באינסטגרם nitzan_avital   

You Might Also Like...

No Comments

    Leave a Reply